cursus: tijd in beeld

Verloren tijd wordt nooit terug gevonden.

Benjamin Franklin

Hoe komt het toch dat zoveel mensen een te kort aan tijd ervaren en zich gestrest voelen? In deze cursus ga je aan de slag met het verbeelden van tijd. Jouw tijd, dagelijkse en daarom kostbare tijd. Met als doel zicht en inzicht te krijgen en wellicht handvatten te krijgen om die tijdsdruk te verlichten.

De cursus is opgebouwd uit een inleiding plus vijf uitgebreide kunstlessen met aansprekende achtergrondinformatie (video, foto’s, tekst) plus concrete oefeningen. Je werkt op basis van een concept. Je start met tijdsregistratie en werkt stapsgewijs aan de opbouw van een kunstwerk dat jouw ideale week visualiseert.  Kleur en kleurbeleving staan hierin centraal. Het accent in de oefeningen ligt op collage en schilderen. Ervaring met collage of schilderen is niet nodig. Het lesmateriaal blijft een jaar lang onbeperkt toegankelijk.

Volwassenen zijn tijdvreters.

In de inleiding word je meegenomen in een verhaal over de behoefte van kinderen aan (vrije) tijd. Tijd om zelf in te vullen. Tijd om te dromen.  Een verhaal en behoefte waarin het vast niet alleen om kinderen gaat…

Art is a mixture between concept and discipline. 

Hanne Darboven

Hanne Darboven, Untitled, 1968, ink on paper, 21 x 28 cm

Deze eerste les gaat over conceptuele verbeelding van tijd en handeling. “Conceptuele kunst is gebaseerd op de gedachte dat het denkproces dat aan een kunstwerk ten grondslag ligt, meer waarde heeft dan het kunstwerk zelf.” Dit idee wordt uitgediept met voorbeelden van drie kunstenaars: Hanne Darboven, On Kawara en Roman Opalka.

Je gaat aan de slag met een eigen concept: een registratie van tijd en activiteiten.

The effects of color are controlled by intuition.

Johannes Itten

Johannes Itten, summer

In deze les wordt ingegaan op ‘beeldelementen’, kleur als beeldelement, kleurtheorie en kleurbeleving. Met deze extra bagage ga je de kleuren die je voor de registratie van kunstles 1 gebruikte aanscherpen en ga je aan de slag met het maken van kleurstalen.

De ervaring leert dat elke kleur een bepaalde stemming geeft.

Johann Wolfgang von Goethe

Goethe, kleurencirkel, originele tekening 1810

Deze les wordt aandacht besteed aan ontwerpprincipes. Samen met de beeldelementen vormen ontwerpprincipes de fundamenten onder elk kunstwerk. Hierna wordt ingezoomd op een van de ontwerpprincipes: contrast en hoe je licht-donker contrast met kleurwaardes tot stand kan brengen. Op basis daarvan werk je deze les verder aan jouw persoonlijke kleurenpalet voor de activiteiten in je tijdsregistratie.

Ik ben in het bijzonder geinteresseerd in het psychisch effect, een esthetische ervaring die wordt opgeroepen door de interactie van tegen elkaar geplaatste kleuren.

Josef Albers

Josef Albers, memento, 1943

Deze les ga je aan de slag met simultaan contrast en met het integreren daarvan in je tijdsregistratie. Simultaan contrast maakt dat je de beleving van een kleur en daarbij behorende activiteit ten opzichte van een andere kunt visualiseren.

All we have to decide is what to do with the time that is given us.

J.R.R. Tolkien

Deze les ga je je ideale week schilderen. Niet door hiervoor opeens iets te bedenken, maar door gebruik te maken van wat je in de afgelopen weken hebt gedaan. Belangrijk is dat het er niet om gaat of het in praktijk uitvoerbaar is. Het gaat erom dat je de week visueel zo aantrekkelijk, zo ideaal mogelijk maakt. Je maakt je schilderij op doek, paneel of papier. Je gebruikt hiervoor olieverf, acryl, gouache of waterverf. Dit alles naar eigen keuze.